Beskid Tunnel Stage Completed

  • Beskid Tunnel Stage Completed
  • Beskid Tunnel Stage Completed
  • Beskid Tunnel Stage Completed
  • Beskid Tunnel Stage Completed
  • Beskid Tunnel Stage Completed
  • Beskid Tunnel Stage Completed
  • Beskid Tunnel Stage Completed
Issue 87, February 2016.

Beskid Tunnel Stage Completed

Frequent travellers to Western Ukraine’s Carpathian and Transcarpathian regions will be happy to hear that the first phase of construction of the new double-track at Beskid Tunnel has been completed. The most difficult part of the construction along the Carpathian Beskid – Skotarske route – the top ledge of the tunnel – was finished on January 21st. The new two-way Beskid Tunnel will replace the existing single track that dates back to 1886 and limits trains to just 15-40 km/h along the only remaining ‘narrow’ track left between Lviv and Chop. The renovation will see the capacity of the route more than double, from 100 train pairs per day compared to previous 47, as trains will now be able to negotiate the area at speeds of up to 70 km/h.

The Beskid Tunnel is of strategic importance to Ukraine as it acts as the fifth corridor from Ukraine to Italy and handles 60% of western border cargo traffic. The new tunnel will be equipped with modern working and emergency lighting, ventilation, video surveillance, fire and corrosion protection systems, and control sensors to monitor harmful gas emissions. The total cost of the project is nearly 2.2 billion UAH and is financed through loans by the European Bank for Reconstruction and Development (EBRD) and the European Investment Bank (EIB). One of the most ambitious construction projects in modern Ukraine, the Beskid Tunnel renovation began in 2013 and is expected to be finished in late 2017, with the first trains using the new tunnel in mid-2018.

 

Бескидський тунель майже пройдено

Ті, хто часто переїжджають через мальовничі Карпати у Закарпатську область, з радістю зустрінуть звістку про завершення першого етапу будівництва нового двоколійного Бескидського тунелю. Найважча частина будівництва цього нестандартного тунелю була завершена 21 січня. Тепер будівельники мають поглибити його ще на 4 метри, зміцнити стіни, виконати перепуски для гірських річок тощо. Новий двоколійний тунель замінить старий одноколійний, що служив вірою й правдою з 1886 року, швидкість потягів у якому становила 15-40 км/год, і який неодноразово руйнувався під час воєн. Тепер понад сто пар потягів за добу зі швидкістю до 70 км/год проходитимуть через тунель довжиною понад 1800 м там, де раніше проходили максимум 47.

Бескидський тунель має стратегічне економічне значення для України, він є частиною п'ятого міжнародного транспортного коридору з України до західної Європи, і на нього припадає понад 60% вантажоперевезень західного напрямку. Новий тунель буде оснащений сучасним робочим і аварійним освітленням, системами вентиляції, відеоспостереження, пожежогасіння та захисту від корозії, а також датчиками контролю викидів шкідливих газів. Загальна вартість проекту становить майже 2,2 млрд грн., він фінансується за рахунок позик Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) та Європейського інвестиційного банку (ЄIB). Будівництво одного з найбільш амбітних будівельних проектів в сучасній Україні - Бескидського тунелю почалось у 2013 році і, як очікується, буде повністю завершене наприкінці 2017 року, а перші поїзди пройдуть по ньому вже в середині 2018 року.