Molokiya: fair, healthy, and tasty

  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
  • Molokiya: fair, healthy, and tasty
Issue 101, May 2017.
Molokiya: fair, healthy, and tasty
 
Ternopil’s Molokiya dairy factory can boast of having 60 years of long production activity. Following the 1999 appointment of factory manager Vitaliy Kovalchuk,  who successfully preserved production facilities, the company went on to modernise its technology. Today, the factory is recognised as one of Ukraine’s top 10 in terms of fresh dairy products. Being one of Ukraine’s top five dairy products brands, the factory  produces the popular fresh dairy products and well-known Molokiya milk. Each day, the factory serves more than one million Ukrainians by producing over 350 tonnes of Molokiya milk to distribute 400,000 packages of milk to thousands of shops in 14 regions. In addition, the factory provides thousands of jobs for residents of Ternopil and is the largest taxpaying company in the area. If we take into consideration that average family consists of three members, it will turn out that over million of Ukrainians each day consume goods produced by “Molokiya”. The factory is also the biggest tax payer in local budget and provides jobs for over thousand employees in Ternopil.
The high quality of Molokiya dairy products is ensured by the quality of raw goods received from local farmers. Freshly drawn cow milk goes into a special vessel where it is chilled to a temperature of less than 4℃. The milk is then tested by an ultrasonic analyser and purified by a special German device known as a ‘bactofuge’. Molokiya is Ukraine’s first factory and Europe’s fifth to use FreshMilk milk purification technology. This cutting-edge equipment ensures that a mechanical process cleans the milk of 99% of bacteria and germs, which allows for the process of light pasteurisation (temperature lower than 80℃) instead of the more common 85℃ pasteurisation. Known for its content and organoleptic qualities, FreshMilk tastes very similar to freshly drawn milk. All Molokiya products – over 50 of them – are made with FreshMilk, which is what gives them their unique tastes and health advantages.
 
Molokiya actively works with German, Polish, Italian, and Danish companies and organises factory tours abroad for its employees to share their experiences and learn something new. The company is open to innovation and happy to share their own achievements with other Ukrainian dairy factories. This spring, the factory just finished its latest modernisation by becoming the first factory in Ukraine to introduce the innovative Pure-Pak Sense. This eco-friendly packaging consists of 75% cardboard that is easily folded to a smaller size in order to reduce the amount of rubbish. In addition, all Molokiya products recently received a new grass-green decoration that symbolises the freshness of the products as well as ‘milk drops’. The milk drops were photographed for the design usage and, due to variations in thickness, all have a different shape to make the design extra cool. 
 
Molokiya is a leader in the Ukrainian dairy industry by following the principles of cooperation with consumers, genuineness, high quality of goods, food safety, and the introduction of innovations. 
 
«МОЛОКІЯ»: ЧЕСНО, КОРИСНО, СМАЧНО 
 
ПрАТ «Тернопільський молокозавод» почав свою виробничу історію майже 60 років тому. У 1999 році завод очолив Віталій Ковальчук, що не лише зберіг підприємство, але й поставив виробництво на високий сучасний технологічний рівень. Тоді в Україні з’явилася торгова марка «Молокія», що на сьогодні є одним з лідерів на вітчизняному ринку свіжої молочної продукції. Серед понад 200 молокозаводів країни «Молокія» впевнено тримається у десятці з переробки сирого молока. Його щодня тут переробляють до 350 тонн. Завод - п’ятий в Україні із виробництва питного молока. Приблизно 400 тис. упаковок щоденно розвозять у торговельні заклади 14 областей. Якщо взяти до уваги, що середньостатистична родина — це три особи, то понад мільйон українців щоденно споживають продукцію «Молокія». Підприємство — найбільший платник податківдо місцевого бюджету та роботодавець (працює тут понад тисяча осіб) у Тернополі.
Високу якість продукції ТМ «Молокія» забезпечують насамперед завдяки високій якості сировини, яку отримують із фермерських господарств. Свіжовидоєне молоко безпосередньо від вимені корови (безконтактне доїння) відразу потрапляє у спеціальну ємність, де охолоджується до температури не вище +4℃. Вже на заводі склад молока перевіряють на ультразвуковому аналізаторі. Лише тоді молоко очищують на спеціальному німецькому обладнанні - бактофузі. «Молокія» - перша в Україні та п'ята в Європі компанія, що запровадила технологію очистки молока FreshMilk. Обладнання дозволяє механічним способом вилучити з молока до 99% бактерій та спор і, як результат, дає можливість проведення лагідної пастеризації (нижче 80°С) замість звичайної (85°С). Таке молоко називають FreshMilk, адже за своїм складом та органолептичними властивостями  воно наближене до свіжовидоєного. Уся продукція ТМ «Молокія» (а це майже 50 найменувань) виготовлена з FreshMilk молока, завдяки чому має унікальний смак та користь. 
«Молокія» активно співпрацює з німецькою, польською, італійською, данською компаніями. ЇЇ працівники відвідують молочні підприємства в інших країнах, щоб запозичити досвід, повчитися у закордонних колег. Водночас компанія надзвичайно відкрита і радо презентує власні здобутки підприємствам молочної галузі України.
Цієї весни завод завершив черговий етап модернізації. Тепер «Молокія» свою продукцію виробляє на найсучаснішому обладнанні, за найбільш м’якими температурними режимами в інноваційній упаковці Pure-Pak Sense. Її в Україні поки що не використовує жоден з молочних виробників. Така упаковка більш екологічна порівняно з попередньою, на 75% складається з картону та легко складається до мініатюрних розмірів (інструкція на упаковці), що дає змогу зменшити обсяг відходів.
Продукція марки «Молокія» отримала й нове оформлення. У дизайні переважають зелені (трав’яні) відтінки, які у першу чергу символізують свіжість продукту. Також на упаковці можна побачити так звані молочні краплини: краплі кожного молочного продукту сфотографували для упаковки. Вийшло досить цікаво, адже кожна з краплин має різну густину і форму.
ТМ «Молокія» - гідний приклад для наслідування, адже основними й непорушними її принципами є: чесність у стосунках зі споживачем, натуральність, якість продукції, харчова безпека й, звісно, запровадження інновацій.